پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ |۲۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 3, 2024

نفس حضور مؤمنین و گروه‌های مختلف سیاسی در نماز های جمعه که گاها ممکن است با یکدیگر هم اختلاف دیدگاه داشته باشند، توطئه دشمنان و مخالفان را خنثی می کند.

حجت الاسلام روحانی در گفت و گو با مرکز خبر حوزه، در مورد نقش نماز جمعه در ارتقاء معنوی و ایجاد روحیه تقوا در میان افراد جامعه، اظهار داشت: به دلیل این که هدف اصلی نمازجمعه ایجاد روحیه تقوا در میان آحاد مردم و یاد آوری جلوه های تقوا در جامعه است، ضروری ترین چیزی که در هر خطبه نماز جمعه باید به آن پرداخت شود، تقوای الهی است.

وی افزود: به دلیل این که عموم مؤمنین در فریضه جمعه شرکت می کنند، تذکرات خطیبان به تقوای الهی و ایجاد روحیه معنوی در افراد می تواند اثرگذار باشد، کما این که در طول 31سال که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گذشته است، شاهد این اثرگذاری بوده ایم.

خطیب جمعه بابل، گفت: در میان عوامل بزرگی که در صدد شکستن انسجام ملی در کشور هستند، نماز جمعه سنگری بسیار مستحکم و عاملی مهم در حفظ وحدت  در میان همه مردم جامعه است.

امام جمعه بابل یکی از جلوه های مهم نمازجمعه را ایجاد وحدت و انسجام در جامعه دانست و بیان داشت: نمازجمعه نقشی بسیار اساسی در حفظ وحدت جامعه دارد، به گونه ای که اگر افراد یا گروه هایی بخواهند، جامعه را دچار چند دستگی کنند.

وی افزود: وحدت و انسجام بین مؤمنین به واسطه حضور در نمازجمعه را می توان، بلافاصله بعد از اقامه نمازجمعه کاملا حس کرد؛ البته امام جمعه هم وظیفه دارد در خطبه های نماز، مواردی را که ممکن است، وحدت و انسجام جامعه را دچار آسیب کند، به همه مردم گوشزد کند.

وی در باره نقش نمازجمعه در از بین بردن فاصله های احتمالی میان مردم و حکومت، گفت: که نماز جمعه در بدنه نظام اسلامی نقشی اساسی دارد، و دولتی نیست بلکه متصل به حکومت است؛ بنابر این نماز جمعه می تواند، حلقه وصلی میان جامعه، مردم و نظام اسلامی باشد.

امام جمعه بابل تصریح کرد: امامان جمعه با توجه به جایگاه اجتماعی، سیاسی و البته مردمی که دارند، می توانند، با تذکر به مسئولان نظام و بیان مشکلات و  نگرانی هایی که مردم مستقیما با امام جمعه خود در میان می گذارند، نقش زبان مردم را بازی کنند و همین زبان مردم بودن، سبب می شود، تا امامان جمعه پل اتصال مردم و نظام اسلامی باشند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: اگر به طور صحیح آثار و برکات نمازجمعه برای نسل جوان بیان کنیم و به جوانان نسل امروزی بفهمانیم که نمازجمعه محل نزول برکات خداوند است، با توجه به گرایشات معنوی که  تقریبا در روحیه تمامی جوانان مسلمان ایران زمین وجود دارد، رغبت آن‌ها به سوی نمازجمعه بیشتری خواهد بود.

وی در پایان گفت: از طرفی رابطه امام جمعه با نسل جوان هم باید بیشتر و گسترده تر شود، چرا که قطعا اگر یک جوان نمازجمعه را مأمن و پناهگاهی برای خود ببیند، با اشتیاق به سوی نمازجمعه رهسپار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha